dinsdag 22 februari 2011

Muziek en Parfum!

Volgens mij, maar voor vele anderen lawaai en stank. Zoals beloofd een blog over mijn hobby: de HPI Baja 5T.

Naast lezen heb ik een hobby die lawaai maakt en die stinkt. Al meerdere jaren ben ik bezig met Radio Control (RC) auto's. M.a.w. op afstand bestuurbare auto's

Volgens Anneke speelgoed, maar dit is het zeker niet! En als het al speelgoed zou zijn, dan wel speelgoed voor grote jongens ;).

Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een HPI Baja 5T. Een bic-scale auto in de klasse 1:5. En bic is deze zeker, bijna 1 meter lang en 12 kilogram zwaar!

Op deze auto zit een 26cc 2-takt motor, die ongeveer 5 pk levert, veel voor een auto van dit formaat. De snelheden liggen niet heel erg hoog ('hoe hard gaat die' is vraag die altijd komt, dus bij deze ;)), maximaal zo rond de 70 km/u. Deze auto is gemaakt voor off-road, dus daar haal je deze snelheden ook, en dat is weer wel snel.

Met de technische details zal ik jullie niet vervelen, maar net zoals met een 1:1 auto, kun je aan deze auto bijna alles afstellen.
En dit laatste is dan ook een groot gedeelte van deze hobby: hoe kan ik de auto zo afstellen zodat deze reageert zoals ik dit wil? Welke demper afstellingen, hoe stel ik mijn differentieel af, welke banden voor welke ondergrond, welk camber/toespoor gebruik ik, enz .. .

Naast het rijden op speciaal aangelegde circuits voor deze klasse, rij ik ook vaak samen met andere 'lotgenoten' in de buurt van Havelte en/of Ommen. Daar heb je mooie grote zandvlaktes, waar je een mooi, snel parkoers kunt uitzetten.

Tijdens een meeting in Nunspeet

Het is tijdens het rijden altijd gezellig. Je hebt tijdens de pauze's altijd wat te bespreken, over het weggedrag van de auto, over wat je weer veranderd hebt, enz. Het is ook gewoon gezellig!

Uiteraard heb je (veel) onderhoudt aan dit soort auto's.
Voor de meesten, en dus ook voor mij, ligt de verhouding ongeveer op 1/3 rijden, 2/3 sleutelen/schoonmaken. Het sleutelen neemt dus een grote plaats in, en als je dit niets vindt, is het geen hobby voor jou. Persoonlijk vind ik het sleutelen minstens zo leuk als het rijden!

Sommigen begrijpen niet dat ik, of mensen zoals mij, deze hobby beoefenen.
Voor mij is het een uitlaat(!)klep die ik niet wil missen.
De hele week mag ik bezig zijn met het allerbelangrijkste dat er is, en hiervoor ben ik dankbaar. Aan de andere kant is het mentaal ook zwaar. Daarom is het voor mij goed om andere dingen te hebben waarbij ik niet zo diep hoef na te denken. Wel nadenken uiteraard ;), maar op een ander niveau! Voor mij is het een manier om mijn hoofd weer fris te krijgen (en in deze tijd is dat letterlijk als we buiten rijden zoals vorige week zaterdag ;))















2 opmerkingen:

  1. Nou eindelijk! De foto's van je grote liefde! Leuk er wat over te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel een heel mooi blog en ik vind het heel leuk .. De Baja 5T is geïnspireerd door de nieuwste generatie van de woestijn trucks.With de Baja 5T je krijgt agressieve woestijn vrachtwagen ziet, hoge prestaties nieuwe functies en compatibiliteit met een groot aantal van de bestaande Baja 5B reserveonderdelen en optie delen, in een RTR pakket dat wordt loop je in slechts een paar minutes.The lichaam gewikkeld werd gebouwd voor een perfecte pasvorm en u kunt geschilderd in uw keuze.

    Groeten
    Brett
    Nitrotek

    BeantwoordenVerwijderen