zaterdag 18 juni 2011

Gisteren - Vandaag - Morgen

Een gezegde luidt: gisteren leert mij vandaag hoe ik morgen zal zijn.
Woorden waar ik de laatste tijd vaak aan moet denken.
Het verleden heeft ervoor gezorgd hoe ik vandaag ben, en morgen zal zijn.
Het mooie van deze woorden vind ik dat het verleden grote invloed heeft op vandaag én morgen.

Natuurlijk, is vandaag belangrijk, en is het verleden geweest, of zoals een vriendin laatst vertelde: leven met het verleden, en niet leven in het verleden.
Toch heeft het verleden mij zo veranderd dat het heden moeilijker is geworden.

Vandaag, ingeklemd tussen gisteren en morgen, tussen verleden en toekomst, tussen wat gedaan is, en wat nog gedaan moet worden, tussen ........

En ik vind het moeilijk.
Moeilijk om te leven met het verleden, omdat leven in het verleden er zo dichtbij ligt. Het verleden heeft mij voorgoed veranderd, zo veranderd dat leven vandaag zonder te leven in en met 'gisteren' moeilijk is.

Moeilijk, omdat iedere dag Bolivia geactiveerd wordt, is het niet door een gedachte/beeld, dan wel door een opmerking van Jonathan als hij vraagt wanneer we weer naar Bolivia gaan.

Moeilijk, omdat een gedeelte van mijn hart daar is achtergebleven, en deze hier gemist wordt.

Moeilijk, omdat mét die gedachten/beelden het leven van nu beïnvloed wordt op een manier zoals ik die juist probeer te voorkomen, om te leven vandaag.
Te genieten van alles wat God mij hier heeft gegeven en geeft.
Gelukkig lukt dit steeds beter, en gaat het iedere dag vooruit. 

Vandaag, het 'normale' leven.
Vandaag, met alle mooie dingen die het heden mij geeft.
Vandaag, bezig zijn met morgen ......

Morgen, en de plannen waar ik mee bezig mag zijn.
Ook die gaan over morgen, gaan over de toekomst, de één dichterbij dan de andere.
De plannen die ik maken mag voor mijn nieuwe baan vanaf september!
Waar ik mijn gaven mag gaan gebruiken voor de catechese/jongerenwerk.
Mijn hoofd, handen en hart 'jeuken' om daar aan de slag te gaan, en daar te zijn waar God mij geplaatst heeft voor het werk in zijn gemeente.
Te mogen werken met jongeren, samen met hen op weg te gaan richting morgen..

Ook bezig te zijn met de plannen voor de verdere toekomst, die, als God het geeft en zegent, niet hier zullen liggen. Maar daarvoor moet nog veel gedacht, gesproken en vooral gebeden worden.

Vandaag was ik bezig met Bijbelstudie over Mattheüs 6:25-34.
'Iedere dag heeft genoeg aan zichzelf', wijze woorden van Jezus.
Deze woorden van Jezus raken mij diep, juist nu.
God weet wat ik nodig heb, en Hij wil dat ik mij volledig richt op Hem, niet alleen gisteren en morgen, maar ook vandaag!

Ik merk dat ik soms de touwtjes van mijn leven zelf in handen wil nemen, terwijl God wil dat ik mij aan Hem overgeef.
Dat ik mijn leven in Zijn handen mag leggen, alleen daar is rust te vinden.
Steeds weer merk ik dat ik niet zonder Hem kan en wil leven, waar dat ook zal zijn, waar Hij mij ook wil gebruiken.
De laatste periode heb ik tijden 'droog' gestaan in mijn relatie met God, totdat Hij ingreep en mij stilzette.
'Mijn genade is voor jou genoeg' (2 Korinthiërs 12:9), waren de woorden die 'gisteren' diep insloegen, en die ervoor zorgen dat ik vandaag, morgen met vertrouwen tegemoet kan zien!

                            Gisteren en morgen, verweven in vandaag .....

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Waar ga je precies aan de slag?

    'droog' staan herkenbaar, maar ook Gods genade keer op keer zo wonderbaar ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mag gaan werken in Hoogeveen voor in eerste instantie 12 uur per week!
    Mentorcatechese, dus 1 avond catechese geven, en daarnaast mentoren toerusten.

    Kijk ik erg naar uit!
    Thanks to the Lords mercy!

    BeantwoordenVerwijderen