woensdag 12 januari 2011

W.W.J.D.

Christen over de hele wereld kennen de betekenis van deze letters: What Would Jesus Do.

Wat zou Jezus doen, als Hij al de wezen zou zien.
Wat zou Jezus doen, als er kinderen zijn die geen huis, haard of bed hebben.
Wat zou Jezus doen, om te zorgen voor mensen die het zoveel minder hebben dan ons.
Wat zou Jezus willen, dat wij zouden doen.

Wat zou, ja wat zouden wij doen?

Een vraag die heel sterk in mij opkwam afgelopen zaterdag.
Het raakte mij enorm om al die kleine kids in hun blote kontjes te zien wachten op een wasbeurt, de oudere kinderen en mama’s hun haartjes te zien wassen.
Het deed mij snijden tot in mijn ziel, om te zien dat er zoveel kleintjes (en ouderen) zo dankbaar zijn voor een badje met water, een beetje shampoo en aandacht.

Tegelijkertijd moest ik denken aan het vooruitzicht dat al Zijn kinderen mogen hebben.
Te mogen leven in een wereld waarin het niet meer nodig zal zijn om straatkinderen te wassen, omdat ze al gewassen zijn met het bloed van Christus.
Te mogen leven in een wereld waarin iedereen God de eer zal geven die Hem toekomt.

Een wereld waarin God ons allemaal een plaats heeft gegeven om te leven naar Gods wil, om te leven zoals Jezus ons dat geleerd heeft, om ons leven niet alleen voor onszelf te leven.

Het deed mij ontroeren om te zien dat er christenen zijn, die iedere zaterdagmiddag een tentje opzetten, (warm)water meenemen, kleding meebrengen en de verstotenen van deze wereld een uurtje van verfrissing en verademing geven.
Dat er mensen zijn, niet gedreven door eigenbelang, gestalte geven aan de woorden van Jezus uit Mattheüs 25:31-46.

Afgelopen zaterdag zijn we op Plaza 14 Septiember geweest. Wij hoorden dat er iedere (..) zaterdag kinderen/baby’s worden gewassen.
Baby’s en kinderen die samen met hun moeder op straat leven. Kinderen die door een groot gedeelte van deze wereld verstoten zijn, geen onderdak hebben behalve een kartonnen doos (..).

Baby’s waarvan het badwater echt zwart is, als ze gewassen zijn..
Kinderen die genieten van een broodje na het wassen..
Moeders, die eens per week de haren kunnen wassen..

Dit stelde mij de vraag: wat doe jij? Wat doen wij voor onze medemensen?
Misschien is de grootste leerwinst wel voor mijzelf, rijke westerling.
Al is dat dan direct weer een egoïstische gedachte of constatering.

Zou ik ook de straatkindjes wassen, als ik hier nooit geweest zou zijn?
Zou ik, zouden wij, ook ontroerd worden als God ons hier niet gebracht zou hebben?

Het wassen van de baby's en kinderen was na een klein uurtje weer afgelopen.
De tent werd weer opgeruimd, de jerrycans gingen weer achterin de auto.

Als laatste, maar wel het belangrijkste, werd in een grote kring God gedankt!

Dát zou Jezus doen!


De voorbereiding

Lekker wassen, en het volgende kindje staat al klaar

Ook de mama's mogen hun haartjes wassen

Weer schoon, en nu maar wachten

Samen God danken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten